mandag, april 05, 2010

Live from Africa: As sure as Kilimanjaro rises like Olympus above the Serengeti.

Vel, om man kan se Kilimanjaro fra Serengeti er høyst diskutabelt. Men fra Amboseli nasjonalpark er det fine muligheter for å se det mektige fjellet, forutsatt at det ikke er innhyllet i skyer (noe det veldig ofte er).

Amboseli nasjonalpark er et nydelig område ved grensa til Tanzania, og en flott sted for safari. Fredag til søndag tilbrakte Kristoffer og jeg dagene i denne nasjonalparken. I tillegg til safari kunne område skimte med svømmebasseng (noe vi ikke fikk utbytte av, ettersom vi begge hadde glemt badebuksene), rikt utvalg av mat og flotte telt hvor man bodde (med seng og bad). Og hva annet møter deg idet du står opp og går ut av teltet enn Afrikas høyeste fjell? Et imponerende syn.

Helt uten bakside var ikke turen. Jeg klarte å pådra meg ett eller annet mens jeg var i parken, og ble sittende mye av lørdagen med dårlig mage. Søndagen var enda verre, og det var en slapp, tynn og nærmere dehydrert Ingar som kom frem til Nairobi søndag ettermiddag. I dag er formen noe bedre, men fremdeles ikke 100%. Det betyr at Kristoffer har dratt i forkant til kyststrøkene, mens jeg følger etter med buss i morgen. Ingen internettforbindelse der, så det blir lite livstegn frem til fredag.

Flust av elefanter i Amboseli. Sjåføren vår anslo det til ca. 6.000.

Hvorfor bavianer har slik en interesse for hverandres rumper, vet jeg rett og slett ikke.

Hyenene var generelt bare late. Slik som her.

Elefant og Kilimanjaro.

Utsikten fra teltet vårt, kl 06:30 om morgenen.


Gaseller er det også nok av i parken.

Flodhestene er ikke alltid i vannet. De kommer opp på land, de også.

Vannbøffelen er kanskje det sterkeste dyret i Afrika, med tanke på størrelsen. Farlig kan den også være.

Dette er dessverre de beste løvebildene jeg klarte å ta. Speilrefleks og telelinse var sårt savnet på turen.

Det er ikke en ku, men en gnu. Mange gnuer.

3 kommentarer:

Hallvard sa...

Flotte bilete.

Fabian sa...

Utrolig fint bilde av elefanten som gikk imot fjellet. Et utrolig syn. Men synd at kvaliteten ikke var der.

Fabian/Soft-Is

Camilla sa...

Flotte bilder. Misunner deg. Vakkert i Afrika.