PlatinumGames er studioet som vokste frem etter restene av
Clover Studio, et datterselskap av Capcom som lagde spill som Ókami og God Hand
og huset talenter som Hideki Kamiya og Shinji Mikami. Mens Mikami gikk sin egen
vei og etablert Tango Gameworks, har Kamiya vært en av de sentrale aktørene hos
PlatinumGames. Hans karakteristiske designfilosofi som man først så i spill som
Resident Evil 2 og Devil May Cry har preget spillene til studioet – både dem han
har hatt hovedansvaret for, som Bayonetta, og de øvrige spillene fra studioet
hvor Kamiya ikke har hatt en direkte rolle, som NieR: Automata.
Spillene fra PlatinumGames er som oftest kjennetegnet av
karakteristiske figurer, kjapp og intens spillmekanikk og sylskarpt
audiovisuelt design. Flere av spillene deres har seilt opp som noen av mine
favoritter (da jeg anmeldte NieR: Automata i 2017 hadde jeg dessverre ikke
spilt det nok, og etter å ha spilt det året etterpå har inntrykket endret seg
så radikalt at det er blant mine favorittspill noensinne). Derfor er det
naturlig å glede seg til studioets nye prosjekter. I år har PlatinumGames
imidlertid overrasket, for mens «alle» gikk og venter på nyheter om Bayonetta 3
til Switch annonserte studioet for et halvt år siden et nytt Switch-eksklusivt
spill ved navn Astral Chain.
Astral Chain er studioets første nye spill til Switch, og
spørsmålet er hva utviklerne klarer å få ut av maskinvaren. Heldigvis er det
ingen grunn til å være bekymret, for spillet krysser av for de fleste
sjekkpunktene man forventer av studioet. Hvis dette er en indikator på hva vi
har i vente med Bayonetta 3, er det bare å glede seg enda mer.
Astral Chain tar oss med til år 2078, hvor menneskeheten er
på randen av utryddelse etter at interdimensjonale portaler har åpnet seg og
spredt en rød substans som korrumperer alt den kommer i kontakt med. En siste
rest av menneskeheten har flyktet til den kunstige megaøya kalt The Ark, hvor et
forskerteam ledet av Yoseph Calvert leder kampen mot den faktiske årsaken til
trusselen: usynlige vesener kalt Chimera. Takket være et spesielt redskap kalt
Astral Chain klarer forskerne å temme enkelte Chimera til å slåss for menneskene. Disse
kontrollerbare Chimera-skapningene døpes om til Legion, og en spesialenhet kalt
Neuron blir opprettet for å bekjempe Chimera-trusselen ved hjelp av Legion. Du
spiller som en av to tvillinger som akkurat har begynt i Neuron, og gjennom
spillets gang kjemper du for menneskehetens overlevelse.
Fra første spilløyeblikk kastes man rett inn i heseblesende
action på en motorsykkel langs en neonbelyst motorvei, og følelsen av å være
cyberpunk-politi i en anime av samme skole som Akira eller Ghost in the Shell
er umiddelbart et faktum. Historien drives frem av en spennende setting og et
variert rollefigurgalleri, og stort sett makter også historien å underholde. Den
mangler imidlertid den skarpe pennen fra spill som NieR: Automata, og den
narrative kvaliteten kan oppleves som litt ujevn til tider. Likevel tjener den
godt til sitt formål, og man behøver ikke kjede seg i Astral Chain til tross
for at historien kunne vært noe dypere og spisset.
Verdenen på The Ark er mesterlig brakt til live. Her er
detaljnivået høyt med varierte og levende områder, og som anime-politi mangler
det heller ikke på store og små oppdrag. Selv om du tilhører en spesialenhet
som i hovedsak løser problemer ved å reise mellom dimensjoner og banke opp
fiender, vil du med jevne mellomrom bli spurt om hjelp til å utføre typiske
politioppdrag som å hjelpe bortkomne barn å finne foreldrene sine eller fange
lommetyver. Et par klassiske detektivoppdrag finner du også. Heldigvis har du både Legion og AR-verktøyet IRIS til din
disposisjon, som gjør at du har noen ekstra ess i ermet for å utmerke deg som
politi.
Din viktigste jobb som en del av Neuron er imidlertid å
bekjempe Chimera-trusselen, og for å gjøre dette er samspillet mellom deg og
din Legion essensielt. Det er her PlatinumGames’ karakteristiske spilldesign
kommer til syne. Her serveres man kamper med høyt tempo og intens action, og
går man litt opp i vanskelighetsgrad (noe som anbefales) får man også noen
reale utfordringer også. Det som kjennetegner Astral Chains kampsystem er at du
og din Legion både kan samarbeide og kjempe mer separat. Ved hjelp av
kjettingen kan du bestemme hvor din Legion skal gå og gjøre, og mens den
kjemper mot fiender kan du selv gyve løs på fiendene med multivåpenet ditt
(tenk deg en futuristisk Swiss Army-kniv som veksler mellom batong, pistol og
tohåndssverd). Moroa begynner imidlertid når du og din Legion jobber i tandem
for å skape de beste komboene, og her kan selve kjettingen mellom dere benyttes
som et våpen. Du kan for eksempel styre en Legion rundt en fiende for å binde
den med kjettingen, eller dere kan spenne kjettingen som en strikk mellom dere
for å sende innkomne fiender tilbake. Ved hjelp av en balansert opplæringsdel blir
du sakte men sikkert mer komfortabel med alle mulighetene dette samspillet byr
på, og resultatet er et svært underholdende actionspill.
Det hele pakkes også inn i en svært stilig grafisk drakt med
tungt animepreg. Liker du ikke det du ser av skjermbilder og videoer er dette
kanskje ikke for deg, men det er virkelig imponerende å se hvor skarpt spill
PlatinumGames har klart å skape på Nintendos hybridkonsoll. Spillet legger seg
på en bildeoppdateringahastighet på 30 bilder per sekund, noe som kan føles lite for
et såpass actiontungt spill, men til gjengjeld kjører spillet uten merkbare
problemer (bortsett fra den ene gangen hovedpersonen min manglet kropp inne på politistasjonen,
men det ordnet seg). Den største ulempen med den valgte stilarten er at
animeinspirasjonen kan bli litt vel tung til tider, noe som gjør at man
dessverre ikke slipper unna et par slibrige kameravinkler på de kvinnelige
rollefigurene (hvorav flere tydeligvis ikke har blitt introdusert for
sports-BH). Et par klisjéfylte rollefigurer må man også regne med, men rollefigurgalleriet
er helhetlig sett positivt og nydelig fremstilt.
Musikken i spillet må på sin side få et eget avsnitt, for
tonene i dette spillet er gull. Ikke skjønner jeg hvorfor en politistasjon i
fremtiden skal ha basstung nattklubbmusikk, men tøft er det uansett. Musikken
når kanskje ikke opp til nivået med de beste spillydsporene de siste årene som
Persona 5, NieR: Automata eller Octopath Traveler, men det er oppe i teten
sammen med dem. Jeg håper PlatinumGames benytter Satoshi Igarashi som komponist
i tiden fremover også, for dette er musikk man hører på lang tid etter at
spillet er ferdig.
Astral Chain er spillet ingen hadde hørt om i starten av
2019, men som jeg håper flest mulig har hørt om innen slutten av 2019. Det har
en stilig setting, nydelig presentasjon, intens spillmekanikk og noen
fantastiske låter som surrer i bakgrunnen. Noen ankepunkter finner man
selvfølgelig, men disse er relativt små, noe som gjør dette til et sikkert kjøp
for Switch-eiere som ønsker seg et intenst spill med mange timers
underholdning.
Ja, og spillet har tidenes søteste samleobjekt i form av
katter som trenger et nytt hjem. Hvis ikke det er nok til å overbevise deg om
spillets kvalitet, vil ingenting overbevise deg.
Score: 9/10
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar