Få spillselskap har gjennom årenes løp vist like høy
mestringsgrad av PC-plattformen som Blizzard. Med titler som Warcraft,
Starcraft og Diablo har Blizzard høstet både gode anmeldelser og
spillernes gunst gjennom de siste tjue årene. Men de fleste titlene deres har
vært knyttet til enten Warcraft eller Starcraft. Faktisk må vi så langt tilbake
som til lanseringen av Starcraft i 1998 for å finne deres forrige helt nye IP
(intellectual property, eller merkevare på godt norsk).
Derfor er det ikke rart det har vært mye snakk om Overwatch
før lansering (pluss, Blizzard er flinke på å markedsføre og skape blest om
titlene sine). Spillet er nemlig noe helt nytt fra selskapet, og er i tillegg
fruktene av et prosjekt de i sin tid skrapte – Titan – fordi de rett og
slett ikke var fornøyd med det de hadde fått til. Med Overwatch har de
derimot all grunn til å være fornøyde.
Vi vet egentlig ikke så veldig mye om historien i Overwatch.
Spillet har nemlig ingen historiedel, og det meste vi vet om historien og
spillets verden er det vi har blitt fortalt gjennom fire kortfilmer og diverse
små hint gjemt rundt omkring i spillet. Det vi vet, er at selve navnet
Overwatch sikter til en internasjonal fredsbevarende styrke med helter fra hele
verden, som alle har en eller annen spesialkvalitet og egenskap. Med tiden ble
derimot behovet for Overwatch-styrken borte, og de fleste lever nå skjul eller
som leiesoldater. Det vil si, helt til hele gjengen blir kalt sammen igjen.
Savnet etter en historiedel er det aller største minuset med
Overwatch. Ikke fordi spillet i og for seg trenger det, men fordi
Blizzard er gode på historiefortelling og det å bygge en spennende verden. Overwatch
er en verden jeg vil fortape meg i og lære mer om.
Spillets struktur kan ved første øyekast minne om et
nettbasert skytespill med en leken grafisk stil som gir umiddelbare
assosiasjoner til Pixar-filmer. Det er ikke så langt unna sannheten, men det er
ikke fullstendig korrekt.
I Overwatch spiller man sammen med fem andre spillere per
lag, før man kastes uti et oppdrag ett eller annet sted i verden. Spillet kan
skimte med kreative lokasjoner fra hele verden, og felles for alle brettene er
at de er fargerike, innholdsrike og intrikate. Hvert brett har sitt faste
oppdrag, og det beste med Overwatch er kanskje nettopp disse oppdragene.
For spiller man spillet som et rent skytespill, hvor man kun konsentrerer seg
om å skyte fienden flere ganger enn man dør selv, kommer man ikke langt. Overwatch
er helt og holdent oppdragsbasert, og ingen av oppdragene er «første lag til
så-og-så mange kills.» I stedet skal man overta kontrollpunkter, vokte baser
eller eskortere kjøretøy fra A til B. Det at hvert brett har sitt faste oppdrag
(man vil f.eks. aldri eskortere et kjøretøy på Hanamura-brettet, ettersom
brettet er dedikert til kontrollpunkt-oppdrag) gjør at man mye lettere kan
utvikle strategier. Mangelen på oppdragstyper vil nok etter hvert bli et
problem for spillet, men i første omgang tjener til mer enn nok underholdning.
Det som virkelig driver og selger Overwatch er
rollefigurene, som oser av personlighet og kreativitet. De over tjue figurene
er delt inn i fire klasser: Angrep, forsvar, støtte og tank (enheter som tåler
litt ekstra juling). Balanserte lag er nøkkelen i spillet, samtidig som at det
gjøres lurt i å skifte helt ofte i løpet av en kamp. Faktisk legger Overwatch
opp til at du gjør det, og mestrer du ikke én rollefigur i en gitt kamp bør du
raskt revurdere hvem du skal skifte til. Hver enkelt helt har sine spesielle
egenskaper, og det å finne noen figurer som passer din spillestil vil raskt
avgjøre dine resultater i spillet.
I tillegg til at de forskjellige heltene har sine spesielle
egenskaper, har de også et ultimatangrep som lades opp sakte men sikkert i
løpet av spillets gang. Evnen er tydelige inspirert av såkalte «ults» fra
MOBA-sjangeren (fra spill som League of Legends etc.). Et slikt angrep i
rette tid kan være avgjørende for spillets progresjon, og kan fort snu seier
til tap eller motsatt.
Alt dette pakkes inn i en lettfattelig ramme som gjør
spillet enkelt å plukke opp, og det faktum at spillet inneholder såpass varierte
rollefigurer med såpass ulike roller gjør det enda lettere for flere å plukke
opp spillet og sette seg inn i det. Men ikke bare det, for spillet kan også på sett
og vis «belønne» deg etter en kamp dersom du har gjort din jobb veldig bra.
Dette gjøres på to måter: Play of the Game-promoteringen, pluss
voteringssystemet.
Play of the Game viser den spilleren som gjorde den beste
innsatsen i løpet av spillets gang, og viser en kort videosnutt hvor spillerens
aller beste øyeblikk i løpet av kampen blir presentert for alle. Svakheten med
dette systemet er imidlertid at det som regel er de offensive spillerne som
blir promotert. Det er her voteringssystemet like etter videoen kommer inn. Her
trekker spillet frem fire spillere som utmerket seg i kampen på hver sin måte,
og her handler det i stor grad om de gjorde jobben sin godt eller ikke. Når
voteringskandidatene popper opp, kan spillerne som deltok i kampen stemme opp
den spilleren de mener fortjener det mest. Det er et system som ikke gjør stort
i det lange løp, men det føles alltid godt å bli verdsatt (dette er ikke minst
en unik mulighet for spillere som spiller støtte-figurer å komme frem i rampelyset).
Alt dette, kombinert med at hver kamp ikke varer mer ti til
femten minutter, gjør at Overwatch er et spill som føles lett å plukke
opp, om det så er bare for en runde eller to. Med kombinasjonen av lagspill-mekanikker
fra Team Fortress 2, ults fra MOBA-spillene og noen enkle variasjoner av
klassiske skytespill, er Overwatch en sikker vinner. Det er moro, det er
engasjerende og det er vanedannende, selv de gangene man taper kamper.
Blizzard er kjent for aldri å gi ut et spill før de selv er
fornøyd med det de gir ut. Med Overwatch har de all grunn til å være
fornøyde.
Score: 9/10
Score: 9/10
1 kommentar:
Dette spillet tror jeg hadde vært morsomt å prøve.
Har vurdert det for XBOX, men vet at jeg ikke kan spille FPS spill med en xbox kontroller.
Så når spillet kommer på tilbud til høsten, DA skal jeg kjøpe det :)
-Per-Bjørnar
Legg inn en kommentar