søndag, oktober 22, 2017

Musikk-temablogg #22: The Witcher

Hver dag i oktober presenterer jeg musikk fra en film, en TV-serie eller et spill/spillserie. Les mer om musikk-temabloggen her.


"You don't need mutations to strip men of their humanity. I've seen plenty of examples."

Vet du hva en witcher er? Kanskje ikke, med mindre du er interessert i polsk fantasy-litteratur og/eller spill basert på den slags litteratur. Det er ingen grunn til å skamme seg, men jeg vil varmt anbefale at du stifter et nærmere bekjentskap med The Witcher-universet av Andrzej Sapkowski.

For å svare på mitt eget spørsmål, er en witcher en spesialtrent monsterjeger som eliminerer trusler mot betaling. En witcher har vært trent siden barndommen av i spesielle, lukkede skoler, og har i løpet av treningstiden sin gått gjennom mutasjoner som forbedrer evnene deres. Resultatet er både fordeler og ulemper: en witcher kan se bedre og lever lenger, men øynene blir distinkte slik at det blir vanskeligere for dem å skjule sin identitet, og mutasjonene gjør dem også sterile. En witcher er ofte gjenkjennelig ved at de bærer to sverd: ett av stål og ett av sølv, da forskjellige monstre krever forskjellige metoder og våpen. I en verden hvor mennesker, alver og dverger stadig blir plaget av forskjellige monstre er en witcher nødvendig, men skepsis og overtro gjør at de fleste anser en witcher som et nødvendig onde snarere enn en god samfunnsborger.

Inn i dette fantasy-universet møter vi Geralt av Rivia, en witcher fra ulveskolen i Kaer Morhen. Kjent som The White Wolf på grunn av sitt hvite hår er Geralt en god witcher, men det er også noe av problemet. En witcher skal i utgangspunktet alltid være nøytral, men Geralt vikles stadig inn i politisk spill og konflikter hvor det å forholde seg nøytral nærmest er en umulighet. Dessuten er det ikke alltid gitt hva som er monsteret som skal elimineres, for er ikke mennesket ofte det mest grufulle monsteret av dem alle?

The Witcher-universet spenner over fem bøker etterfulgt av tre glimrende spill. Universet tar oss ikke bare med til et moralsk komplisert univers som kan gi Game of Thrones/A Song of Ice and Fire hard konkurranse, men vi får også stifte bekjentskap med en østeuropeisk tilnærming til monstre, mytologiske vesen og lignende. I en sjanger som ofte er preget av mer vest-europeiske og WASP-amerikanske tradisjoner, er dette et kjærkomment tilskudd.

Midt i disse tre spillene, med sin komplekse moral, fantastiske narrative struktur og en spillmekanikk som virkelig griper fatt i deg, får vi også servert stemningsfull musikk. Her er alt ifra melankolsk musikk som The Vagabond der du rir gjennom skitne og fattige landsbyer, mer munter musikk som Drink Up, There's More! idet du entrer vertshus, og dramatisk musikk som The Hunt is Coming når The Wild Hunt, et jaktlag av skrømt og onde ånder fra andre dimensjoner, er på vei. Og det er bare noen eksempler fra det tredje og siste spillet i serien.

Dagens innslag er The Trail fra The Witcher 3: Wild Hunt (det beste spillet fra 2015, for øvrig). Innslaget er det første sporet i spillets lydspor, som man kan høre i spillets cinematiske trailer helt i begynnelsen av det tredje spillet. Den dramatiske åpningen, den taktfaste rytmen og det karakteristiske akkordvalget og skalabruken er til å få frysninger av, og gir et godt innblikk i spillets helhetlige kvalitet.

Ingen kommentarer: