lørdag, oktober 21, 2017

Musikk-temablogg #21: Banjo-Kazooie

Hver dag i oktober presenterer jeg et spill fra en film, en TV-serie eller et spill/spillserie. Les mer om musikk-temabloggen her.


"Eekum bokum!"

I dagens innslag skal vi en tur tilbake til de gode, gamle Nintendo 64-dagene. Vel, gode og gode. Minnene fra epoken er i det minste gode, selv om det ikke er til å legge skjul på at dette kanskje er den konsollgenerasjonen som har holdt seg minst. Overgangen til 3D-grafikk var absolutt revolusjonerende, men det betydde også at utviklerne måtte tenke ganske nytt om hvordan man lager spill. Ikke alle løsningene de kom frem til er like lette å gå tilbake til i dag.

Nintendo 64-eiere måtte i det store og det hele se hvordan en ny aktør ble dominerende på markedet. Sony lanserte sin PlayStation i 1994 (1995 her til lands), og med dette var den første kommersielt suksessrike CD-baserte konsollen et faktum. Med CD-ROM kunne man ganske enkelt lage mye større og mer komplekse spill, og i det store løp var det vanskelig for Nintendo 64 å måle seg mot dette når Nintendo holdt på bruken av kassetter, som ikke bare rommet mindre lagringsplass men som også var dyrere i produksjon.

Det betyr selvsagt ikke at Nintendo 64 var blottet for gode spill. Langt ifra! Med titler som Super Mario 64, to eksepsjonelle spill i The Legend of Zelda-serien, GoldenEye 007 og Star Wars: Rogue Squadron var det mer enn nok godbiter å finne også her. De fleste av de beste titlene kom fra Nintendo selv, men britiske Rare var også et selskap som leverte mange kvalitetstitler til konsollen.

To av spillene fra Rare er spillene vi skal snakke om i dag, nemlig eventyrspillet Banjo-Kazooie og oppfølgeren Banjo-Tooie. Her stifter vi bekjentskap med bjørnen Banjo og den rappkjefta fuglen Kazooie, som sammen må legge ut på eventyr for å gjøre slutt på heksen Gruntildas onde planer. Super Mario 64 var spillet som tok plattformspillene til et nytt nivå, men Banjo-Kazooie var et spill som finpusset videre på denne formelen og gjorde den enda bedre. Store og åpne verdener, plenty med ting å finne i hver verden og en åpen struktur som gjorde deg i stand til å finne verdenens skatter i den rekkefølgen som passet deg (så lenge du hadde låst opp de rette egenskapene til det, vel å merke) gjorde dette til en eventyrlig opplevelse.

I tillegg ble det hele rammet inn av leken, skøyeraktig, munter og festlig musikk av komponist Grant Kirkhope. Kirkhope har i år gjort seg bemerket med musikken i Yooka-Laylee (en spill som forsøker å videreføre arven fra Banjo-Kazooie, dessvere uten å lykkes) og ikke minst Mario + Rabbids Kingdom Battle. Allerede fra åpningstemaet er det tydelig hva slags tone dette spillet kommer til å ha. Musikken i spillets tidligere verdener som Mumbo's Mountain og Treasure Trove Cove styrker dette inntrykket ytterligere, og resultatet er at man sitter og koser seg hele spillet gjennom.

Dagens innslag er Click Clock Woods - Spring, fra spillets siste verden. Click Clock Woods er en fascinerende verden hvor man må besøke samme sted gjennom fire årstider, og hvor dine handlinger i én årstid påvirker omgivelsene og personene i en annen, senere årstid. Skal du sørge for at ekornet har nok mat om vinteren? Da må du hjelpe ham på høsten. Skal du passe på at fuglen blir stor og sterk? Da må du passe på å mate ham gjennom hele året. I tillegg forandrer musikken seg ut ifra hvilken årstid du besøker, og dermed har man nesten noe vivaldisk over det hele. Sangen er dessuten den første komponist Grant Kirkhope skrev for spillet. For min del er det våren som gir den beste representasjonen av temaets fleksibilitet, men jeg skal ikke protestere om noen heller vil fremme en av de andre årstidene.

Ingen kommentarer: