mandag, oktober 16, 2017

Musikk-temablogg #16: Star Wars

Hver dag i oktober presenterer jeg musikk fra en film, en TV-serie eller et spill/spillserie. Les mer om musikk-temabloggen her.


"No, try not! Do, or do not! There is no try."

Å ja, du trodde kanskje at vi skulle gå gjennom musikk-temabloggen uten å streife innom Star Wars, du? Du kan spøke. Selvfølgelig må vi innom Star Wars i en temablogg som dette, ikke minst når det tross alt er jeg som skriver den.

Helt siden den første Star Wars-filmen hadde premiere i 1977, har musikken fra filmene blitt noe av det mest ikoniske og gjenkjennelige i all moderne populærkultur. Selv folk som ikke har sett Star Wars eller har noe forhold til det kjenner som regel igjen musikalske verk som åpningstemaet eller imperiemarsjer. Star Wars har for lengst gått inn blant filmhistoriens største verk, og dermed også vært med på å plassere komponist John Williams i toppen som vår tids største komponist.

Vel, nå har John Williams en merittliste som i seg selv kunne vært verdig en blogg, så det er nok ikke bare Star Wars-musikken han vil bli husket for. Men det er nok i toppen.

Musikken spiller til enhver tid en sentral rolle i Star Wars-filmene. Tenk bare på hvordan filmene begynner med den pompøse åpningsmusikken og teksten "A long time ago in a galaxy far, far away ...". Vi tenker kanskje ikke så mye over det nå, men filmer på 70-tallet begynte som regel med en lengre innledning hvor alle filmens hovedrolleinnehavere ble presentert (tenk f.eks. på åpningen av Greace). I Star Wars hopper man rett inn i handlingen, og musikken er definitivt med på å styrke dette umiddelbare hoppet inn i action.

Med Star Wars-musikken kan man umiddelbart ført inn i handlingen selv uten å ha filmen visuelt foran seg. Mye av dette skyldes Williams' klare bruk av ledemotiver og distinkte tonale bilder for hvert enkelt miljø. Tatooine har noe impresjonistisk og tolvtoneskala over seg. Bespin har en "svevende" følelse. Skogsmånen Endor vektlegger bruken av treblåsere og xylofon. Og la oss for all del ikke glemme hvordan rollefigurer som Yoda, Leia og keiser Palpatine har sine egne dedikerte tema som dukker opp enten tydelig eller subtilt hver gang de er sentrale i handlingen eller blir omtalt.

At dagen i dag blir valgt til å ta opp Star Wars-musikken, skyldes at TV-serien Star Wars Rebels sesong 4 har premiere i dag (16. oktober). Sesongen blir etter alt å dømme seriens siste, hvilket er synd, for Star Wars Rebels har vist seg å være langt mer underholdende enn det en skulle tro. Dermed passer det å dedikere dagens musikkinnslag til galaksen som har inspirert denne gode TV-serien.

Nok en gang blir jobben med å bare plukke ut ett enkeltspor fra Star Wars-musikken temmelig umulig. Det skorter ikke akkurat på verdige kandidater, som Dual of the Fates, Battle of the Heroes, The Asteroid Field, Cantina Band, The Throne Room, Rey's Theme, Confrontation on Eadu eller ganske enkelt åpningstemaet. Jeg jukser derfor litt og sniker derfor inn spillelisten fra Star Wars Suite-konserten, som gir deg en ganske grei sammensetning av den beste Star Wars-musikken. Men jeg tror ikke vi kommer unna at den mest verdige kandidaten til å presentere Star Wars-musikken er Darth Vader selv, og musikken som vi ofte forbinder med ham.

Dagens innslag er The Imperial March fra Star Wars Episode V: The Empire Strikes Back av John Williams. God fornøyelse!

Ingen kommentarer: