Jeg er en ansatt hos det store og særdeles upersonlige
megaselskapet Joja Corporation, en slags hybrid av WalMart og Amazon. Dag etter
dag etter dag etter dag med de samme, meningsløse rutinene går til slutt inn på
meg. Jeg får nok, og i min desperasjon åpner jeg et gammelt brev jeg fikk av
min avdøde bestefar som jeg har fått beskjed om å åpne når jeg blir lei av storbylivet.
Inni brevet ligger skjøtet til den falleferdige gården hans på landsbygda, og
gården er min dersom jeg vil ha den. Uten å nøle stormer jeg ut av
kontorlandskapet, og før jeg vet ordet av det har jeg blitt den nyeste
innbyggeren i Stardew Valley.
Slik åpner spillet Stardew Valley, et spill som i praksis er utviklet av bare én enkeltperson over de fire siste årene. Og dersom din første
assosiasjon er «Hm, dette høres til forveksling veldig ut som Harvest Moon», er
du ikke alene om dette. Her er det unektelig den klassiske
bondegård-simulatorserien som ligger til grunn som inspirasjonskilde, og da
først og fremst de tidligere spillene i serien.
Sistnevnte kommer ikke minst til syne gjennom
pikselgrafikken som preger spillet. I likhet med spill som Shovel Knight og Owlboy
er Stardew Valley et moderne
spill med et eldre utseende, samtidig som man implementerer spillmekanikker og
hastigheter som vi er blitt så glade i nå til dags. Det er altså ikke tekniske
begrensninger som gir oss en slik grafikk, men et bevisst estetisk valg. Og den
pikselerte grafikken passer Stardew Valley godt. Den er med på å bygge opp
under sjarmen som preger hele spillet, samtidig som at det gir en følelse av å
vende tilbake til en enklere hverdag (noe som tross alt er en del av tematikken
i spillet).
Til å begynne med er gården din en falleferdig rønne, men
med en stor tomt har du et enormt utgangspunkt for hva du velger å foreta deg.
Og denne valgfriheten er Stardew Valleys
aller største trekkplaster. Mulighetene er mange. Du kan rydde skog, pløye
jorda og dyrke diverse vekster, alt avhengig av årstiden. Du kan skaffe deg små
og store dyr, men da må du huske å gi dem mat og det de ellers trenger. Du kan
la gårdspliktene ligge og heller dra ut for å fiske, eller kanskje du vil prøve
lykken i den lokale gruven for å få tak i mineraler og råstoffer som jern, kull
og kobber. Du kan raffinere råvarene du får tak i, enten det er animalske
produkter eller vekster (eller gruvematerialer).
Og hvis ingenting av dette frister kan du jo alltids ta
turen innom landsbyen for å høre om noen har småjobber til deg eller bare drøse
med dem – eller flørte, om du vil. Stardew
Valley er ikke bare en god romantisert bondegårdssimulator, det er også en romansesimulator
(eller dating sim, om du vil). Selv om mulighetene for å forsøke å finne seg en
livsledsager er mange og gode, er ikke veien frem dit nødvendigvis den beste:
gi folk gaver og håp at de begynner å like deg. Selv om dette ikke skiller seg
ut fra lignende spill, er dette et tilbakevendende problem som verken føles
realistisk eller ideelt. Da er det langt bedre når man i ny og ne aktiverer en enkeltepisode
hvor man møter enkeltrollefigurer, snakker med dem og diskuterer med dem. En
slik tilnærming til dating føles langt mer realistisk, og lærer oss dessuten en
bedre lekse enn «bare du bestikker folk vil de bli forelsket i deg».
De korte dagene i Stardew
Valley gjør at spillet får en veldig appellerende tilnærming, og det er
fort gjort å begynne å tenke «bare én dag til» - ikke helt ulikt en viss
sivilisasjonssimulatorserie. Ikke minst fordi man aldri rekker å gjøre alt man
vil på én dag, i hvert fall ikke når man begynner å få seg et brukbart
gårdsbruk.
Samtidig er det ikke å komme unna at selv med alle
mulighetene spillet har, er det etter hvert fort gjort å kjøre seg fast i en
rutine. Valgmuligheter har man, men ideelt sett skulle den lille dalen og
landsbyen hatt enda mer å by på. Heldigvis bedrer det seg når man kommer seg et
stykke ut i spillet, og fan-utviklerede modifikasjoner hjelper jo også på, men
man kunne trengt noe mer allerede fra starten av. Lydsporet i spillet er heller
ikke mye å skryte av, og skrus fort av til fordel for musikk av eget valg. At
spillet har en egen knapp for dette øverst til venstre, tyder vel egentlig på
at utvikleren er klar over dette selv.
Helhetlig sett er det likevel et imponerende stykke arbeid
som ligger bak Stardew Valley. Én
enkelt manns innsats gjennom fire år må sies å være kronet med seier, og det er
imponerende hvor godt spillet flyter og hvor mye man egentlig kan gjøre. Stardew Valley imponerer, og burde være
et selvsagt spill for dem som ønsker å prøve seg som bonde uten å måtte ty til overrealistiske
simulatorer som Farming Simulator-serien.
Score: 8/10
Spillet er testet på
PC i rykk og napp gjennom høstens gang, men er nå også tilgjengelig på PS4 og
Xbox One. Nintendo Switch-versjon er ventet en gang til neste år.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar