tirsdag, januar 26, 2016

Ti år med blogging

26. januar 2006. Det er datoen for det første innlegget på denne bloggen. Det betyr at i dag, 26. januar 2016, fyller World of Ingar hele ti år.

I 2006 var bloggebølgen over oss for fullt. Mange av mine venner og bekjente hadde blogger, og brukte disse for å holde venner og andre interessenter oppdaterte på det som skjedde i livet. "Dagbokblogging" kan man kalle det. Ettersom jeg på den tiden gikk siste året på videregående og skulle etter planen flytte til Oslo den høsten, tenkte jeg at en slik blogg var en god idé, ikke minst for en sånn som meg som ikke er flink til å ringe alle og enhver i tide og utide.

De fleste dagbokbloggene har siden den gang forsvunnet eller blitt inaktive. Det var grenser for hvor interessant det kunne bli å lese om hva bloggeren hadde til middag den dagen. Dessuten fikk vi Facebook, Instagram og Snapchat for den slags, og for mange dekket særlig Facebook mye av behovet en i utgangspunktet hadde for å holde en blogg. I dag er blogging kanskje først og fremst definert av fotballfruer og rosabloggere, hvor noen av dem endatil makter å leve av herligheten.

Denne bloggen har også gått bort fra den mer klassiske dagbok-stilen med tiden. Motivasjonen for å holde en blogg var imidlertid alltid noe større enn å dele middagsmåltidene mine på nettet med fremmede mennesker, og kanskje det også er noe av forklaringen til at jeg fortsatt holder den gående (foruten av gammel vane). Bloggen har i stadig større grad til å bli en kanal for å formulere ord og tanker om stort og smått, men fortrinnsvis om populærkulturelle innslag som opptar meg på godt eller vondt. Rosablogging har det i hvert fall blitt lite av, og det er ingenting som tyder på at jeg kan slutte i jobben min for å leve av bloggen med det første.

Målgruppen er ikke så lett å definere lenger. Selv om jeg selvfølgelig har enkelte venner og bekjente som deler noen eller flere av mine interesser og som gjerne kan lese en spillanmeldelse eller to, må det erkjennes at de aller, aller fleste av dem ikke gjør det. Med årene har jeg i stadig større grad blitt komfortabel med at det ikke gjør så mye. Bloggingen gjøres først og fremst for min egen del og få ned noen tanker om det ene og det andre på "papiret". Hvis tankene kan være til glede, inspirasjon og tankespinn for andre, vil det selvsagt bare være en hyggelig bonus. Hvis ikke er tankene fortsatt formulert på papiret, og jeg er ett sortert tankesett rikere.

Hvor lenge holder jeg bloggen gående? Ti år til? Vel, det gjenstår vel egentlig å se. Bloggen har gjennomgått noen strukturelle og innholdsmessige endringer i løpet av de siste ti årene, og antallet poster har variert i takt med generell arbeidsmengde, inspirasjon og overskudd/underskudd. Det er med andre ord vanskelig å spå fremtiden. Per dags dato foreligger det imidlertid ingen planer om å dra ut kontakten, så om ikke annet kan vi alltids se for oss en total levetid på ti år pluss noen dager for World of Ingar.

Avslutningsvis tar vi en klapp på egen skulder og ser på litt statistikk for bloggen per 26. janaur 2016:

Ingen kommentarer: