torsdag, november 26, 2015

Om bakoverkompatibilitet

Vet du hva bakoverkompatibilitet er? Kort forklart er dette når en enhet som spiller av et nytt format også takler det gamle formatet. Som eksempel kan en tenke på hvordan en DVD-spiller kan lese CD-plater, hvordan blu-rayspillere takler DVD-filmer, eller at du kan spille Gamecube-spill på Nintendo Wii.

Bakoverkompatibilitet har blitt en het potet igjen i spillbransjen dette året, og det er nå skrevet to artikler/kommertarer/kronikker på Gamereactor om dette. Jeg har skrevet en av dem, og den kan du lese her.

1 kommentar:

Yngvegutt sa...

Veldig enig i at bakoverkompatibilitet er viktig. Av dei grunnane du nemner i artikkelen, men ikkje minst også ganske enkelt fordi ikkje alle har råd til å kjøpe alle mulige konsollar. Sjølv har eg ein Xbox 360, og har stor glede av den. Men eg kunne tenke meg å oppgradere til ein ny konsoll, og då gjerne ein PS4. Samtidig er det enkelte titlar som var eksklusive for PS3 eg gjerne ville spelt (Uncharted, Resistance). No har eg ikkje sjekka bakoverkompatibiliteten til PS4, men det hadde vore sørgelig viss eg ikkje skulle kunne spele dei spela fordi eg ikkje prioriterte eit par tusenlappar på å kjøpe ein PS3 *i tilleg* til PS4. Skulle svært gjerne spelt desse litt eldre titlane.

Hadde eg vore ny i gaming no, og kjøpt meg ein X1 eller PS4, uten bakoverkompatibilitet, hadde eg jo gått glipp av for eksempel Bioshock-spela, som eg har kost meg med på X360 i det siste, etc. Har for the record også kost meg med enkelte gamle Xbox-spel på min X360.
Det blir for dyrt og for upraktisk å måtte kjøpe seg all verdens konsollar, i alle fall når dei er i samme serie. Ikkje alle som speler konsoll er karrieregamers og kan prioritere slik, men vanlige menn i gata som berre koser seg med gaming ei helg i ny og ne.

Bakoverkompatibilitet er kjempebra. Kan ikkje begripe at nåken skal kunne meine nåke anna.