fredag, oktober 23, 2015

Guitar Hero Live (mini-anmeldelse)

Teksten er i utgangspunktet publisert som "en annens mening" i Gamereactors anmeldelse av Guitar Hero Live. Her følger den i en lettere forlenget utgave. Spillet er testet til PS4.

For noen er musikkspillene endelig tilbake etter flere års pause. For noen av oss tok musikkspillene aldri pause, og spill som Guitar Hero: Metallica og Rock Band 3 er fortsatt slagere som dras frem når venner stikker innom på besøk. Guitar Hero Live kan bli et nytt underholdende innslag på fest, men har litt mindre sosial gjennomslagskraft enn tidligere.

Mens Rock Band 4 kjører i altfor kjente, trygge spor uten de helt store endringene, satser Guitar Hero Live friskt og nytt. Den nye gitaren, det nye knappeoppsettet og det nye visuelle uttrykket tar seg godt ut. Det er fortsatt et musikkspill, men med en ny måte for spilleren å tenke underveis. Publikum responderer i takt med prestasjonene dine, og det er absolutt motiverende å se publikum gå fra sutring til ekstase når du endelig får fingrene med deg. Skuespillernivået til publikum og de andre bandmedlemmene kan man sikkert diskutere, men det bidrar absolutt til musikkfølelsen når du ser at de andre bandmedlemmene faktisk spiller instrumentene de trakterer.

Dessverre er det flere ting som skurrer ved musikkrenessansen. At man er nødt til å spille gjennom sangene i turnémodus før man kan spille dem med en annen, og at man kun kan spille alene for å låse dem opp som flerspillersanger, gjør at man må bruke mange timer på å rullere gitaren venneflokken mellom snarere enn å spille sammen. Antallet sanger er også noe magert, så her er det rom for forbedringer. Og selv om dette til syvende og sist er en smakssak, må det sies at utvalget av musikk ikke er den beste. Mye er sikkert valgt for å fenge et nyere og yngre publikum enn en noe-og-tjue år gammel mann med sans for 70- og 80-tallets store helter, men mange av sangene er av en slik myk og snill karakter at man ikke alltid vet om du skal forestille en rockestjerne eller en kristen lovsangsartist. Noen av låtene gir dessuten ingen mening å slenge inn i et gitarspil - Hva artister som Eminem og Skrillex har her å gjøre er for meg en gåte. Det bedrer seg etter hvert, men musikalsk sett er spillet ikke i nærheten av spillene fra forrige generasjon. Fraværet av trommer og bass gjør også at Guitar Hero Live føles mindre som et partyspill enn tidligere.

Musikkutvalgets begrensning gjelder imidlertid kun i den ene av spillets to modi. Vil du spille offline på sangene som følger med i spillet, velger du Guitar Hero Live-modusen. Vil du derimot bryne deg på sanger som rullerer på nettet, kan du velge Guitar Hero TV-modusen. Låtutvalget i sistnevnte er langt bedre, men her er det altfor mange tilfeldigheter som gjelder til at jeg blir komfortabel. At sangene heller ikke er tilgjengelig for offline-kjøp er også bare latterlig.

Dersom Rock Band 4 og Guitar Hero Live kunne slått seg sammen og tatt det beste av nyheter fra to verdener, kunne vi fått et heftig og underholdende musikkspill verdig den inneværende konsollgenerasjonen. Det vil nok aldri skje. Spørsmålet er derfor hva du er på jakt etter. Appellerer det nye gitarformatet til deg, kan Guitar Hero Live være en titt. Om det er safitge partyspillet du er på jakt etter, ville jeg fortsatt gått tilbake en konsollgenerasjon. Alternativt kan du gå for Rock Band 4, dersom du har bygget deg opp et godt bibliotek av nedlastbare sanger og du på død og liv vil ha spillet til en nyere konsoll.

Score: 6/10