onsdag, september 30, 2015

Om PS Vita og Sony-sutring


Det er ikke mange dagene siden Sonys profil Shuhei Yoshida snakket om Sonys håndholdte, Playstation Vita. Yoshida uttrykte noen tanker om Vitas dårlige salgstall, konsollens labre oppslutning utenfor Japan og hvorvidt klimaet er riktig for en Vita-oppfølger. Yoshida kommenterer at mobil- og nettbrettspillene spiser det meste av det håndholdte markedet, ikke minst på grunn av alle gratisspillene, og at markedet ikke har plass til en Vita-oppfølger.

Sjelden har jeg lest noen ta mer feil.

Det er ikke Apple eller Samsungs "feil" at Vita flopper. Det skylden må Sony nesten ta selv.

Sonys håndholdte og PSP-oppfølgeren har nå vært på markedet i tre års tid, men etter lanseringen har det vært stille.

Bare tenk etter: Hvor ofte hører du snakk om et nytt PS Vita-spill på store messer som Gamescom eller E3 (eller fra medier som oss her i Gamereactor, for den saks skyld)? Hvor ofte snakker Sony varmt og hjertelig om hvilke muligheter Vita har, på en måte som gjør at du tror på dem og får lyst til å kaste deg over maskinen? Med så lite tro på sin egen merkevare, er det ikke rart oppslutningen blir liten.

Og det er ikke så rart heller. Sony har gjort mange feiltrinn med Vita helt fra starten av. De kjører egne minnekort som koster skjorta. De har proppet Vita full app-lignende funksjonaliteter som aldri brukes eller er fullstendig unødvendige. Men den største feilen var nok at de promoterte Vita med spill som bare var nedskalerte PS3/PS4-opplevelser. Opplevelser som Uncharted: Golden Abyss og Killzone: Mercenary var helt greie, men var dårlig tilpasset den håndholdte opplevelsen. Hvorfor? Fordi de hørte ikke hjemme på det håndholdte formatet.

Titler som Uncharted og Killzone har forsvunnet fra markedet, og Vita har sklidd ut i periferien. Det er synd, for Vita er egentlig en fantastisk maskin. Den er deilig å holde mens man spiller. Spakene er komfortable. Skjermen er klar og nydelig. Grafikken er svært god for en håndholdt konsoll å være. Og for de av oss som har en spesiell forkjærlighet for japanske rollespill og andre sære kuriøse titler fra landet i øst, er Vita breddfull av perler. Det samme gjelder indie-markedet - i Vesten blir Vita nå mer eller mindre markedsført utelukkende som en indie-konsoll. Men hvor er promoteringen? Hvor er Sonys egen markedsføring? Hvor er troen på at dette er noe som faktisk kan selge, dersom man bare har frimodigheten til å tro at det finnes spillere der ute som har interesse for spill som Gravity Rush, Danganronpa, Persona og Muramasa?

Det er nesten litt rart å si det, men Sony kunne lært litt av Nintendo når det gjelder det håndholdte markedet. Nintendo 3DS hadde ikke akkurat en pangstart ved lansering i 2011, og det var mange kritiske røster med en rekke berettigede innvendinger. Men siden den gang har Nintendo maktet å snu en negativ trend. Hvordan? Ved å gjøre sin helt egen greie, på godt og vondt, og ved å satse på de gode spillopplevelsene som passer det håndholdte formatet (alle som har prøvd seg på Super Mario 3D Land, The Legend of Zelda: A Link Between Worlds, Fire Emblem: Awakening eller Bravely Default vet hva jeg snakker om). 3DS er på ingen måter et teknisk vidunder, men har de senere årene vært en av konsollene jeg har brukt mest tid på utenom PC.

Sony, eneste grunnen til at dere tenker at Vita taper til fordel for mobil og nettbrett er fordi dere tror Vita skal konkurrere mot disse. Det er ikke tanken. Vita kan rette seg mot en helt annen del av markedet. Nintendo har gjort det. Da burde dere jammen meg klare det også. Det handler om innstilling og kreativitet.

Inspirasjon: Kotaku

Ingen kommentarer: