torsdag, mai 07, 2015

The Order: 1886

Så langt har min PlayStation 4 knapt nok blitt brukt etter innkjøp for litt over ett år siden. Dette har flere årsaker. Først og fremst kommer det av at jeg spiller de fleste store multiplattformnyhetene på PC i stedet for PS4, ettersom PC-en har mer maskinkraft og tilbyr spillene for en billigere penge. Hvilket bringer oss til den andre årsaken, som er mangelen på eksklusive PS4-titler som pirrer nysgjerrigheten. Faktum er min PS4 det siste året har blitt brukt langt mindre enn PC, Wii U og endatil PS3 (på grunn av PS3-spill jeg har hatt liggende uten å ha begynt på dem tidligere), og at jeg først og fremst bruker dem for å kjøre den hendige NRK-appen som man kan installere på systemet.

(Så hvorfor kjøpte jeg en PS4 da når det ikke finnes spill til den, kan noen spørre. Jo, fordi jeg betalte bare halvparten så mye for den i Japan i fjor som jeg ville gjort i Norge i dag.)

Først i år, i 2015, begynner endelig de mer interessante PS4-eksklusive titlene å melde sin ankomst. Og ett av flaggskipene i den forbindelse er The Order: 1886.

Et godt utgangspunkt, men ...
The Order: 1886 tar oss med til en lettere steampunk-inspirert versjon av London. Som tittelen så fint hinter om, følger vi en mystisk orden som har operert i flere hundre år i det skjulte. Ordenen er intet mindre enn en videreføring av kong Arthurs ridderorden av det runde bord, der flere av ridderne fortsatt er levende medlemmer av ordenen takket være den hellige gral. Ordenens oppdrag er intet mindre enn å sikre menneskehetens overlevelse i kampen mot såkalte Half-breeds, en samlebetegnelse for varulver, vampyrer og andre uhumske skapninger. Men nå truer også en opprørsk motstandsgruppe England og dets interesser, og ridderne blir raskt trukket inn for å sette en stopper for konflikten.

I denne konflikten inntar du rollen som Sir Galahad, en av Arthurs berømte riddere som gjennom århundrenes løp har anlagt spillhistoriens heftigste bart og mistet alt humør. Sammen med andre arthurianske skikkelser som Igraine og Percival må Galahad komme til bunns de mystiske omstendighetene som preger verden rundt dem. Heldigvis har de selveste Nikola Tesla med på laget til å utvikle alle mulige fansy-schmansy våpen.

Det hele kunne vært oppskriften på en god spillopplevelse og en god historie. Men allerede fra første stund er det tydelig at potensialet ikke blir brukt for det det er verdt, og resultatet blir en suppe kokt til døde av klisjeer, forutsigbarheter og middelmådighet. Ikke under noen omstendigheter makter historien å overraske, og presentasjonen av Sir Galahads uforanderlige morskhet fører ham inn i rekken av kjedelige hovedrollefigurer fra den vestlige spillbransjen de siste årene. Settingen, som gir et lovende utgangspunkt for spillet, blir aldri utbrodert noe ytterligere, og mangelen på muligheter for videre utforskning er med på å bygge opp under spillets svakheter. De små innslagene av utforskning består i å finne, plukke opp og inspisere gjenstander som kan ligge rundt omkring, og disse gir så lite informasjon at det hele fort blir kjedelig og meningsløst. Man sitter til enhver tid og håper at spillutviklerne kommer på bedre tanker, men skuffelsen vedvarer helt frem til spillets skuffende avslutning (som hinter på uengasjerende vis om en mulig oppfølger vi håper aldri kommer).

Kjedelig, kjedelig, kjedelig ...
Svakhetene i spillets historie blir ytterligere forsterket av spillets uengasjerende spillmekanikker, som ikke gjør noe forsøk på å fremstå fornyende, forfriskende eller innovative. Det hele fortoner seg som et tredjepersons skytespill hvor man med jevne mellomrom møter mengder med motstand, går i dekning og skyter ned alle motstanderne som ikke har vett til å ta dekning. Bølgene av motstandere forandrer seg imidlertid så å si aldri i løpet av spillets gang, og selv om de kan se forskjellige ut oppfører de seg til enhver tid likt. Granatkastere og hagle-bærere er de eneste motstanderne som klarer å skape noe hodebry, men utover dette blir man raskt lei.

Det vil si, det hender en sjelden gang man får anledningen til å kjempe mot noen av monstrene som ordenen i utgangspunktet er ment å kjempe mot. Med unntaket av to bosskamper (som begge to fortoner seg helt likt) lærer man fort at monsterjakt er noen enkle greier: still deg inntil veggen, trykk på dukk-knappen når monstrene angriper og skyt dem når du kan (gjenta etter ønske). Det hele blir fort mer monotont og kjedelig enn selv de nyeste Resident Evil-spillene klarer å prestere, og det sier ikke rent lite.

I tilfeller hvor man ikke plaffer løs på motstanderen, skal man enten snike seg inn på motstanderen eller trykke løs på knappene skjermen forteller deg at du skal trykke på. Førstnevnte kunne vært moro om spillet bare hadde tilbudt bedre kamerateknikk og kontrollsystem. Da dette er mangelvare, blir det hele fort et irritasjonsmoment snarere enn noe som tjener til spillets fordel. Sistnevnte er på sin side bare irriterende, noe som bare styrkes av at de forekommer så ofte. Ofte føles The Order: 1886 som et spill som spiller seg selv, kun ispedd noen sporadiske tastetrykk fra din side. Det er på ingen måter positivt ment.

Man skulle også tro at med en så spennende skikkelse som Nikola Tesla med på laget, burde det være mulig å diske opp med noen kreative våpen. Disse forekommer, men er så få i antall og benyttes så utrolig sjelden at man sliter litt med å forstå hvorfor mannen spiller en rolle i spillet i det hele tatt. Nok en gang vitner spillet om et ubenyttet potensiale.

Pent er det, da
Er The Order: 1886 bare sorgen og elendighet? Nei da, noen ytterst få fordeler kan spillet skimte med, skjønt også dette klarer utviklerne å rote til. Spillets klareste fordel er at det ser bra ut. Grafikken i spillet er strålende, og til tider er den faktisk så god at man nesten lurer på om man er vitne til ekte skuespillere og ikke dataanimerte. Dessverre holder ikke spillet på den gode grafiske standarden gjennom hele spillet. Aller mest merker man dette på at spillet jevnt og trutt fremstår som «blurry», ikke minst i kantene. Det virker nesten som om skjermens ytterkanter er konstant innhyllet i tåke, og at det kun er sentrum av skjermen som er spart for dette. Dette er synd, for The Order: 1886 kan som nevnt være oppriktig pent til tider, både når det gjelder omgivelser og animasjonen av spillets hovedpersoner.

Skuffende PS4-eksklusiv tittel
The Order: 1886 har lenge blitt promotert som et kommende flaggskip for PlayStation 4, og skulle være et av de eksklusive spillene som lokket folk til konsollen. Slik skulle det ikke bli. Fortsatt må folk ty til andre grunner til å rettferdiggjøre sitt PS4-kjøp (Bloodbourne er muligens ett av dem), for eventyret om Sir Galahad og ridderne av det runde bord er rett og slett ikke godt nok gjennomført til å bli det solide flaggskipet konsollen trenger.



Score: 5/10

Ingen kommentarer: