fredag, september 06, 2013

Om mobilspill vs. AAA-titler

Følgende artikkel er å finne i Gamereactor nr. 107. Gamereactor kan plukkes opp gratis hos din nærmeste spillforhandler.

Er Android- og iOS-spillene spillbransjen i ferd med å skifte strukturen i spillbransjen?

Vi har hørt det en god stund allerede: Spillbransjen er i ferd med å endre seg. Folk spiller ikke på samme måte lenger. Folk har blitt vant til billige spill, for ikke å snakke om gratisspill finansiert av mikrotransaksjoner. Årsaken? Smarttelefoner og nettbrett.

Bruken av Android- og iOS-enheter i spillsammenheng er stadig økende. Og jo flere som skaffer seg slike produkter, jo større blir spillerskaren. Dette skaper et enormt marked, hvor de største aktørene kan håve inn enorme summer. Drømmen om å skape det neste Angry Birds eller Wordfeud er nok der hos mange.

Og trenden ser ut til å fortsette. Den folkefinansierte konsollen Ouya, som kjører Android, har entret markedet. Ryktene om en Apple TV med integrert spillfunksjonalitet har sirkulert lenge, og nå spekuleres det også i om ikke Google vil komme med en lignende tjeneste. 

I et marked hvor billige nettbrett- og mobilspill stadig vokser, melder spørsmålet seg: Er dagene for den tradisjonelle spillbransjen talte? Er folk interesserte i å betale 500 kr for et spill lenger, når man kan få andre spill så godt som gratis? Er det i det hele tatt plass til spillkonsoller i tusenkronersklassen i en tid hvor folk spiller på multimediaenheter?

Spørsmålet er berettiget, men jeg tror man overser et sentralt punkt i debatten.

Tenk etter: Når spiller du helst på mobilen? Hvis jeg skal gjette, er sjansene store for at du svarer noe sånt som på bussen, i friminuttet, mens du venter på tannlegekontoret eller mens kjæresten din bruker umenneskelig lang tid på å velge ut et par sko. Kan hende tar du også en ørliten økt med spill og Facebook-sjekk mens TV-en står på i bakgrunnen. Mobilspill fyller de små tomrommene i hverdagen, slik at vi alltid kan ha noe å fingre med og slipper å kjede oss (hvorvidt det er sunt eller ikke er en annen diskusjon).

Men se for deg følgende: Du har en regntung lørdag med ingen planer foran deg. Du kan nå velge mellom å ta en tretimersøkt hvor du spiller på konsoll eller PC, eller du kan ta en tretimersøkt hvor du spiller Clash of Clans på iPad. Hva velger du?

Jeg tror ikke jeg bommer grovt på målet når jeg tipper at de fleste Gamereactor-lesere ville foretrukket en dedikert konsoll eller PC for en lang, ordentlig gamingrunde. Og her er vi ved poenget mitt. Fordi konsoller som 3DS eller Playstation 3 er laget med både lange og korte spilløkter for øye, fyller de et annet behov hos den som spiller enn hva en iPad eller smarttelefon gjør.
Det er ikke nødvendigvis slik at Android- og iOS-spill spiser markedsandeler fra de store konsollselskapene. Snarere tror jeg det er riktig å tro at det er snakk om separate marked. Vi er fremdeles ikke der hvor iPad er den foretrukne plattform for å spille Battlefield eller Skyrim. For noen, kanskje, men langt ifra for flertallet.

En annen faktor er at de som spiller mye på Android- og iOS-enheter, gjerne ikke er det man tradisjonelt tenker på som kjernespillere (les: nerder). Det er småjenter, bestemødre, travle businessmenn og fotballidioter. Folk som ikke ville spilt spill for fem år siden, sitter nå med telefonene sine og taster i vei. Er det aspirerende kjernespillere vi ser i fremvekst her?

Jeg tror at Android og iOS-spill hjelper med å gjøre spill mer allment akseptert som samfunnsfenomen. Mobile enheter gjør spill mer dagligdagse enn før, noe som igjen kan åpne nye spilleres øyne for hvilken magi som ligger i spill som The Last of Us eller BioShock Infinite. Fremfor å fortvile over mobilspillenes fremvekst, bør tradisjonelle spillstudio heller se på hvilken mulighet som ligger i å «rekruttere fremtidige krefter» blant de nye spillerne.

Ingen kommentarer: