Følgende artikkel er å finne i Gamereactor nr. 107. Gamereactor kan plukkes opp gratis hos din nærmeste spillforhandler.
Er Android- og
iOS-spillene spillbransjen i ferd med å skifte strukturen i spillbransjen?
Vi har hørt det en god stund allerede: Spillbransjen er i
ferd med å endre seg. Folk spiller ikke på samme måte lenger. Folk har blitt
vant til billige spill, for ikke å snakke om gratisspill finansiert av
mikrotransaksjoner. Årsaken? Smarttelefoner og nettbrett.
Bruken av Android- og iOS-enheter i spillsammenheng er
stadig økende. Og jo flere som skaffer seg slike produkter, jo større blir
spillerskaren. Dette skaper et enormt marked, hvor de største aktørene kan håve
inn enorme summer. Drømmen om å skape det neste Angry Birds eller Wordfeud er
nok der hos mange.
Og trenden ser ut til å fortsette. Den folkefinansierte konsollen
Ouya, som kjører Android, har entret markedet. Ryktene om en Apple TV med
integrert spillfunksjonalitet har sirkulert lenge, og nå
spekuleres det også i om ikke Google vil komme med en lignende tjeneste.
I et marked hvor billige nettbrett- og mobilspill stadig
vokser, melder spørsmålet seg: Er dagene for den tradisjonelle spillbransjen
talte? Er folk interesserte i å betale 500 kr for et spill lenger, når man kan
få andre spill så godt som gratis? Er det i det hele tatt plass til spillkonsoller
i tusenkronersklassen i en tid hvor folk spiller på multimediaenheter?
Spørsmålet er berettiget, men jeg tror man overser et
sentralt punkt i debatten.
Men se for deg følgende: Du har en regntung lørdag med ingen
planer foran deg. Du kan nå velge mellom å ta en tretimersøkt hvor du spiller
på konsoll eller PC, eller du kan ta en tretimersøkt hvor du spiller Clash of
Clans på iPad. Hva velger du?
Jeg tror ikke jeg bommer grovt på målet når jeg tipper at de
fleste Gamereactor-lesere ville foretrukket en dedikert konsoll eller PC for en
lang, ordentlig gamingrunde. Og her er vi ved poenget mitt. Fordi konsoller som
3DS eller Playstation 3 er laget med både lange og korte spilløkter for øye,
fyller de et annet behov hos den som spiller enn hva en iPad eller smarttelefon
gjør.
Det er ikke nødvendigvis slik at Android- og iOS-spill
spiser markedsandeler fra de store konsollselskapene. Snarere tror jeg det er riktig
å tro at det er snakk om separate marked. Vi er fremdeles ikke der hvor iPad er
den foretrukne plattform for å spille Battlefield eller Skyrim. For noen,
kanskje, men langt ifra for flertallet.
En annen faktor er at de som spiller mye på Android- og iOS-enheter,
gjerne ikke er det man tradisjonelt tenker på som kjernespillere (les: nerder).
Det er småjenter, bestemødre, travle businessmenn og fotballidioter. Folk som
ikke ville spilt spill for fem år siden, sitter nå med telefonene sine og
taster i vei. Er det aspirerende kjernespillere vi ser i fremvekst her?
Jeg tror at Android og iOS-spill hjelper med å gjøre spill
mer allment akseptert som samfunnsfenomen. Mobile enheter gjør spill mer
dagligdagse enn før, noe som igjen kan åpne nye spilleres øyne for hvilken magi
som ligger i spill som The Last of Us
eller BioShock Infinite. Fremfor å
fortvile over mobilspillenes fremvekst, bør tradisjonelle spillstudio heller se
på hvilken mulighet som ligger i å «rekruttere fremtidige krefter» blant de nye
spillerne.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar