tirsdag, oktober 18, 2011

Om topp 10 Star Wars-lydspor

To Star Wars-halvmaraton i full HD har blitt gjennomført de to siste helgene. Begivenhetene har vært stemningsfulle, mange har kommet innom og de fleste som har vært der har sett ut til å kose seg (selvfølgelig koste man seg, hvordan kan man ikke kose seg med Star Wars...).

Noe av det som karakteriserer Star Wars som kvalitet er den merkverdige, minneverdige og standardsettende musikken til John Williams. Den omvendte bruken av det klassiske leitmotif-prinsippet slik vi i dag kjenner det via film og spill skal John Williams ha mye av æren for med sine Star Wars-komposisjoner.

Musikken fortjener med andre ord all oppmerksomhet, og da ikke bare de mest kjente temastykkene som introduksjonen og The Imperial March. Derfor følger det nå en liten topp ti-liste over de beste lydsporene fra de seks Star Wars-filmene (jeg beklager noe varierende kvalitet på lydklippene, men det var det beste jeg fant i farten).

10. Anakin's Betrayal

Det første stykket som presenteres er fra den siste filmen, og posisjonen kan absolutt diskuteres. Stykket i seg selv har kanskje ikke den største verdi, særlig sammenlignet med mye annet John Williams har laget. Samtidig er det noe med konnotasjonene som ligger i stykket, ettersom det lyder i bakgrunnen under et kritisk og sorgfylt øyeblikk i Star Wars-sagaen: Order 66.



9. Parade of the Ewoks

Hvem kan vel mislike ewokene: De små, søte og likevel krigerske teddybjørnene fra Return of the Jedi? Musikken som følger med denne kortvokste raser bidrar bare til å skru opp sjarmfaktoren mange hakk.



8. The Emperor Arrives

På mange måter er Keiseren i Star Wars et langt større symbol på ondskapen enn hva Darth Vader er, særlig når man ser filmene i lys av hendelsene i de tre nyeste filmene. Keiserens tema, som først introduseres i The Return of the Jedi, er med på å styrke dette.



7. The Asteroid Field

Star Wars har mange actionfylte og spennende partier. En av de mest spennende er en av fluktscenene i The Empire Strikes Back, hvor våre venner flyr gjennom et asteroidefelt. Ypperlig musikalsk grunnarbeid er kanskje noe av det som gjør scenen så god.



6. Cantina Band

Mye av Star Wars-musikken er pompøs og majestetisk. Cantina Band er det stikk motsatte. Sporet fungerer som bakgrunnmusikk på en bar i den første filmen, og har senere blitt brukt i en rekke andre anledninger, enten de er Star Wars-relaterte eller bare refererer til dette. Sporet dukket bl.a. opp i filmer som Team America (under navnet Derka Derk: Terrorist Theme) og Paul, og Star Wars-fans får med dette gjerne en god latter.

http://www.blogger.com/img/blank.gif

5. The Force

The Force dukker aldri opp som et enkeltspor i seg selv på noen av CD-platene, men høres blant annet som en del av et annet spor i Star Wars Episode IV. Der The Imperial March representerer ondskap og Kraftens mørke side, er dette stykket assosiert med håp og Kraftens lyse side. Følgende versjon er fra Star Wars Episode VI, hvor man får servert den beste varianten av stykket.



4. The Throne Room/End Title

Slutten på den første Star Wars-filmen er både seremoniell og høytidelig. Hva passer da bedre enn et stykke som åpner med så godt som de samme tonene som Mendelsohns bryllupsmarsj, men som plutselig glir over i en variasjon av The Force-temaet? Det er nok mange Star Wars-fans som har drømt om å bruke dette stykket i bryllupet sitt, ja...



3. Main Title/Rebel Blockade Runner

Star Wars-hovedtemaet er også et av sagaens mest kjente komposisjoner. Og hva kan vi vel si? Det finnes ikke noen bedre måte å åpne en film på enn med nettopp disse tonene. Denne utgaven er den første fra 1977.



2. Duel of the Fates

Med Star Wars Episode I entret sagaen en ny tid i filmhistorien, men Williams presterte å servere et ikke mindre imponerende lydspor enn før. Det desiderte høydepunktet serveres når filmens store lyssabelduell settes i gang, og Duel of the Fates begynner å strømme ut gjennom høytalerne. Med en tekst på sanskrit fullastet med ord som dreadful, battle, raging, purify og loss er det ingen tvil om at stykket er skrevet med tanke på strid og sorg. Som John Williams selv sier det: "...the way it's done is so dramatic and so like a great pagan altar, the whole thing seems like a dance or a ballet, a religious ceremony of some kind, probably ending in the death of one of the combatants."



1. The Imperial March

En nærmest ubestridt ener. Vi snakker tross alt om en komposisjon som er brukt langt utover Star Wars-universet (bl.a. i The Simpsons i møte med mr. Burns), og som mange kjenner selv om de ikke har noe forhold til Star Wars. Stykket har blitt ensbetydende med den personifiserte ondskapen innenfor film, og reflekterer virkelig det majestetiske, episke og gradiose ved Star Wars, imperiet og Darth Vader.

3 kommentarer:

Morghus sa...

Duel of the Fates var ein skikkelig overraskelse! Gjekk skikkelig inn på meg på samme måte som Imperial March gjorde. Imponert og veldig enig med deg :)

Ingar T. Hauge sa...

Godt å høre at harde kritikere er enige :-)

Christer van der Meeren sa...

Blu-raysamlingen skal kjøpes og ses straks jeg er ferdig med Star Trek, sann mine ord! Jeg ser fram til å nyyyte tonene, som for meg utgjør nesten mer enn det visuelle og historien – men det er det som er så bra med Star Wars: Man slipper å velge; her får man både i pose og sekk!

Jeg er enig i at betydningen av Imperial March gjør at den fortjener førsteplassen, men for meg personlig vekker Main Theme sterkere følelser. Ellers består listen av fantastiske låter alle sammen – noe annet skal vanskelig gjøres, siden det er Star Wars vi snakker om. Men å rangere dem...! Vanskelig er ordet.

Omvendt leitmotif? Såvidt jeg har fått med meg er leitmotif en kjenningsmelodi eller -strofe til en karakter, et sted e.l. Men omvendt?