lørdag, juni 11, 2011

Post #1.000: Fem og et halvt års blogging

En milepæl er herved nådd for World of Ingar. Nei, jeg snakker ikke om at sommerferien har vært i boks nå i cirka ei uke, og det er enda et år igjen til mastergraden er fullført. Men med denne posten har det blitt skrevet intet mindre enn 1.000 innlegg på denne bloggen.

Da bloggen så sin spede start i 2006, var det en blogg som i utgangspunktet var ment som en kontaktflate for meg og mine kjente når vi engang i nær fremtid skulle skille lag. Slutten på videregående stod for døren, og foreldrene mine hadde omtrentlig like mange måneder igjen før de skulle reise til Japan for en toårsperiode. På mange måter ble det en slags dagbokblogg, som det jo ellers kryr av i bloggosfæren, men la oss huske på at Facebook var temmelig ukjent på den tiden. Noe av dagbokpreget har jeg da også beholdt den dag i dag, men det er ingen tvil om at bloggen har utviklet seg til noe mer enn hva den var i 2006.

I dag er bloggen en slags sammensurium av ting som opptar meg der og da, og som jeg kanskje ikke får utløp for andre steder. Teolog som jeg er til tross blir det altfor lite blogging om den slags, for det får jeg allerede nok innputt av gjennom studiet og kameratgjeng. Da er det godt å kunne tenke over og skrive om andre ting, og å bruke bloggen til dette. Hvor mange som leser hvert bidige innlegg er ikke godt å si, og når sant skal sies betyr det ikke så mye. Jeg har etterhvert innsett at blogging er noe man gjør like mye for ens egen del som for andres del.

Når det blogges om ting som opptar meg blir det mye spill, film, underholdning, videoklipp, tegneserier, musikk og sport, men også tema som rører seg i nyhetsbildet og mer seriøse refleksjoner rundt teologiske eller filosofiske tema. En sjelden gang blir det også noe mer dagbokaktig preg over innleggene, men med økt Facebook-aktivitet har det blitt mindre av den slags. Hva jeg blogger om og hva jeg er mest interessert i er ikke alltid like proposjonalt (noe jeg har hatt lengre diskusjoner om bl.a. i kommentarfeltene), men jeg prøver så godt jeg kan.

Fem og et halvt år har gått. Jeg har underveis streifet innom tre utdannelser (videregående, musikk og teologi), fire Japanturer (med en femte nært forestående), flere konserter, to og et halvt år med håret i hestehale, Kenyatur, flere jobber, nye familiemedlemmer, kjærlighet og kjærlighetssorg, overentusiastisk engasjement og melankoli, 174 YouTube-videoklipp og en haug med nerdete referanser til ditt og datt av en skala som jeg nesten ikke har lyst til å måle engang. Du verden som tiden går når man bare ser tilbake på den.

Hvor går World of Ingar videre? Tja, det får vi se på, men forslag mottas med takk.

2 kommentarer:

Johanne sa...

wow! 1000 innlegg- imponerande! Gratulerer..
Eg begynte å blogga ca på likt me deg (januar 2006, sant?), og eg har ikkje komt te 500 eingang.. :P

Christer sa...

Ja, blogging er like mye for ens egen del som for andres del - som vil si at det er bare halvveis hensiktsmessig om man ikke opplever respons. Og det skal man ikke ta for gitt. =)