søndag, januar 09, 2011

Om en flyplasshistorie


En liten flyplasshistorie fra min reise mellom Bergen og Oslo i går.

Som de fleste kanskje vet, kan overvekt fort bli en dyr affære. Verre blir det som regel dersom man flyr med Norwegian, som er mye mer påpasselige med å kreve deg til regnskap dersom kofferten bikker over 20 kg.

Det skulle vise seg når jeg skulle reise i går at kofferten veide hele 24 kg. Frøkenen bak skranken ser på meg og sier på høflig vis at jeg egentlig må betale for overvekten. Høflig svarer jeg og sier, med et snev av ironi i stemmen, at hun må tross alt se på helheten - selv veier jeg bare skarve 62 kg, så fire kg ekstra i kofferten burde de tåle. Jeg argumenterte også for at det meste av overvekten skyldes mottatte julegaver (bl.a. en komplett Tintin-samling fra broder Harald), så strengt tatt var det ikke min egen feil.

Argumentene fungerte, og jeg slapp å betale overvekt-pris denne gang. Dette mener jeg beviser at ved hjelp av rasjonelle argumenter, en dose humor og naturlig sjarm kan man komme ganske langt her i verden.

3 kommentarer:

Aina sa...

Hahaha, herlig!

Christer sa...

Fantastisk! ^_^

Espen sa...

Imponerende! :D